Leeswijzer
Op deze website publiceert Iedereen Leest informatieve artikels en inspirerende interviews voor leesbevorderaars en volwassen lezers. Deze pagina gidst je doorheen de site en somt enkele artikels op met basisinformatie over lezen en leesbevordering.
Wil je (delen van onze) artikels overnemen of vermelden op jouw website? Dat kan! Zorg dan wel voor een correcte bronvermelding met verwijzing naar het oorspronkelijke artikel. Alle informatie op deze website valt onder de Creative Commons-licentie CC-BY-SA, met uitzondering van de afbeeldingen en illustraties. Die werken vallen onder CC-BY-NC-ND.
Thematische tags
Veel artikels zijn gelinkt aan (actuele) thema's zoals leesmotivatie, voorlezen, leesdrempels, leescultuur, meertaligheid, vroeg beginnen ... Via het toegankelijke keuzemenu kan je tags selecteren zodat het aantal artikels gefilterd wordt.
Bij de thematische filter kan je ook zoeken op soort informatie:
- Nieuws: actuele en nieuwsgerelateerde berichten. Schrijf je ook in op onze nieuwsbrieven om op de hoogte te blijven van onze werking!
- Onderzoek: resultaten uit onderzoek rond lezen, leesbevordering en aanverwante thema's.
- In de praktijk: artikels met praktijkgerichte informatie.
- Opinie: Iedereen Leest draagt via opiniestukken bij aan het actuele debat.
- Reeks: alle artikels uit de interviewreeksen van Iedereen Leest: Leeswereld, De vijf, In het atelier, De voorleesboekenkast ... In de reeks 'Getipt' krijg je dan weer boeken, websites en blogs getipt die informatie over lezen en leesbevordering brengen.
Onderzoek
Resultaten uit onderzoek geven ons inzichten in hoe we als sector het leesplezier kunnen stimuleren bij (niet-)lezers van alle leeftijden. Hieronder zetten we enkele toonaangevende onderzoeksartikels op een rijtje:
- Waarom lezen goed is voor ons
- Maakt het uit wát je leest?
- Lezen Vlaamse kinderen en jongeren nog?
- Wie leest er met je mee in Vlaanderen?
- Waarom lezen wij?
- Nieuwe ParticipatieSurvey ziet frequent bibliotheekbezoek licht dalen, maar Vlamingen lezen meer
- 1 op 4 van de Vlaamse jongeren leest wekelijks een boek of strip volgens nieuwe JOP-monitor
- Blijven inzetten op voorlezen loont
- Wie op vroege leeftijd leest voor zijn plezier, heeft als adolescent een beter mentaal welzijn
- Wie op vroege leeftijd leest voor zijn plezier, heeft als adolescent een beter mentaal welzijn
- PIRLS 2021: leesniveau daalt enorm en 1 op 3 van de Vlaamse leerlingen leest niet graag
- PISA 2022: 25% van de Vlaamse vijftienjarigen haalt basisniveau leesvaardigheid niet
- Inzetten op leesmotivatie ook goed voor begrijpend lezen
- 1 op 4 Vlaamse afgestudeerde leerkrachten leest niet zo graag, professionalisering kan verschil maken
- Hoe bevorder je intrinsieke leesmotivatie?
- Literaire podcasts doen luisteraars grondiger lezen
- Leesplezier, kan je dat wel meten?
Bibliotheek
Professionals uit de bibliotheeksector kunnen lezen hoe Iedereen Leest de openbare bibliotheek ziet als cruciale schakel voor meer leesplezier. Op basis van een rondvraag beschreef Iedereen Leest ook hoe bibliotheken inzetten op leesbevordering. En dat de bibliotheek meer functies heeft dan enkel boeken uitlenen. Of lees meer over de maatschappelijke impact of de sociale functie van een bibliotheek, want bibliotheken verbinden mensen én gemeenschappen.
Bibmedewerkers die praktijkgerichte info zoeken vinden hun gading in volgende artikels:
- Naar een activerend klasbezoek in de bibliotheek in zeven stappen
- Over ouders betrekken bij voorlezen in de bib
- Meertalige collecties in de bibliotheek: een praktijkvoorbeeld uit Brussel
- Over het project 'voorlezen aan huis' en diens lerende netwerk
- Praktijkvoorbeelden binnen de zomerleesactie 'Bestemming: bib!'
- Participatief werken bij Britse bibliotheken: een inkijk
- Een praktijkverslag van een traject met bibliotheken en kinderopvanginitiatieven
Onderwijs
Onderwijsprofessionals kunnen zich bedienen van verschillende informatieve artikels - de een focust meer op het beleid, de ander meer op de praktijk in de klas. Nog andere bieden basisinformatie.
Dé hamvraag bij leesbevordering op school is hoe we leerlingen kunnen verleiden tot actief en graag lezen. Hierbij is een divers en aantrekkelijk boekenaanbod niet weg te denken. Volgende artikels bieden daar meer informatie over:
- Waar vind ik geschikte boeken voor kinderen?
- Een klas- of schoolbib (verder) uitbouwen? Deze lijsten helpen je op weg
- Hoe kies je voorleesboeken voor je klas?
- Kies je als school voor een klas- of schoolbibliotheek?
- Welke uitleensystemen voor boeken kan je als school gebruiken?
- Waar vind ik als leerkracht les- en verwerkingstips bij boeken en gedichten?
- Een meertalige collectie jeugdliteratuur op school en in de bibliotheek
Het is even belangrijk om als onderwijsprofessional na te denken over hoe een school een ware leesambassadeur kan zijn. Een bewuste keuze voor leesplezier ligt aan de basis van een leesbeleid. Werken aan leesbevordering is ook een structureel iets dat best schoolbreed wordt aangepakt, zoals de uitbouw van een kwalitatieve leesomgeving.
Onderstaande artikels zoomen dan weer in op het klasniveau:
Kinderopvang
Met voorlezen kan je niet vroeg genoeg beginnen: al in de wieg en zeker in de kinderopvang. Professionals uit de kinderzorg worden bediend met volgende artikels:
De laatste nieuwtjes over leesbevordering
Blijf je graag op de hoogte van onze recente initiatieven en nieuwe artikels op onze website? Schrijf je dan in voor een (of meerdere) van onze nieuwsbrieven.