Scriptieprijs Leesbevordering 2020-2022: win 1000 euro met jouw scriptie!

Schreef jij een masterscriptie over lezen of leesbevordering? Doe dan mee aan de Vlaams-Nederlandse Scriptieprijs Leesbevordering en schrijf 1000 euro op je rekening. Indienen kan tot 30 september 2022.

De Scriptieprijs Leesbevordering is een gezamenlijk initiatief van Iedereen Leest (Vlaanderen) en Stichting Lezen (Nederland) om onderzoek naar leesbevordering te stimuleren. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt. De volgende uitreiking is gepland voor december 2022, maar je kan nu al jouw scriptie inzenden.

(Lees verder onder het promofilmpje.)

Komt mijn scriptie in aanmerking?

Enkel scripties voor het behalen van een Master aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit of hogeschool komen in aanmerking. De Scriptieprijs Leesbevordering wordt uitgereikt aan de beste afstudeerscriptie binnen het domein van leesbevordering. Hieronder vallen onderzoeksthema’s zoals leescultuur, leesgedrag, leesmotivatie, lezersprofielen en good practices binnen leesbevordering. Een onafhankelijke jury beoordeelt de scripties op verschillende criteria zoals wetenschappelijke kwaliteit en relevantie. Alle informatie over de voorwaarden vind je terug in het online reglement.

© Iedereen Leest & Stichting Lezen | vorm: Kris Demey

Hoe dien ik mijn scriptie in?

Scripties kunnen digitaal worden ingezonden via Jette van den Eijnden voor Nederland en Simon Bequoye voor Vlaanderen. Voeg hierbij een ingevuld deelnameformulier toe en een kopie met de score van je scriptie. Je scriptie insturen kan tot 30 september 2022.

Wanneer wordt de prijs uitgereikt?

De Scriptieprijs Leesbevordering wordt tweejaarlijks georganiseerd. De volgende uitreiking vindt plaats in december 2022 voor scripties uit academiejaren 2020-2021 en 2021-2022. Studenten krijgen na inzending een ontvangstbevestiging. Indien ze genomineerd worden voor de prijs, worden ze daarvan in het najaar van 2022 op de hoogte gebracht.

Welke scripties wonnen de voorbije edities?

De winnende scriptie van de editie 2020 onderzocht wat de impact is van het lezen van boeken versus het kijken van films op de sociale cognitie van leerlingen. Daarvoor werd de leeservaring van twaalfjarigen bij het boek Wonder vergeleken met hun kijkervaring bij de gelijknamige filmadaptatie. In Wonder heeft het hoofdpersonage een zeldzame schedel- en gezichtsafwijking. "De filmgroep kon zich net als de boekgroep verplaatsen in de gedachten en gevoelens van het hoofdpersonage, maar focusten daarbij meer op zijn anders-zijn. Deelnemers die voorgelezen werden, voelden een persoonlijker en complexere connectie met het hoofdpersonage," licht laureate Marlon Schotel haar bevindingen toe in een interview.

© Simon Bequoye | Iedereen Leest

De Scriptieprijs Leesbevordering reikte voor het eerst een prijs uit in 2004. De winnaars en genomineerden van de eerste tien edities staan samen in een handig overzicht, dat ook inspiratie biedt voor toekomstig onderzoek rond leesbevordering.



Deel dit artikel:

Contact
Kennismedewerker onderzoek, impact en beleid