Leesplezier Onderwijs Onderzoek Vlaamse leerlingen scoren minder goed op leesprestaties Vlaamse leerlingen scoren laag op begrijpend lezen en doen het daarmee slechter dan andere landen. Dat blijkt uit internationale onderzoeken. Vlaamse kinderen en jongeren hebben een eerder negatieve houding tegenover lezen. Leerlingen die graag lezen, presteerden wel beter op begrijpend lezen. lees verder
Belang van lezen Onderzoek Waarom lezen goed is voor ons ‘Lezen is goed voor je’ – het is een vaak herhaalde boodschap die je als kind van ouders, leerkrachten en bibliothecarissen meekreeg. Maar waarom juist? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de effecten van lezen? Een overzicht van de belangrijkste bevindingen. lees verder
Onderzoek Scriptieprijs Leesbevordering bekroont onderzoek naar etnisch-culturele diversiteit in klasbibliotheken Louis Bogaert (VUB) wint de Scriptieprijs Leesbevordering 2022-2024. Hij onderzocht of klasbibliotheken in de tweede graad van Vlaamse basisscholen etnisch-cultureel divers zijn, en in welke mate leerkrachten hier rekening mee houden bij de samenstelling van een klasbib. lees verder
Leesmotivatie Onderwijs Meertaligheid Onderzoek Kansarmoede, thuis- én schoolomgeving belangrijke factoren bij leesprestaties Nieuwe PIRLS-data tonen dat kinderen die in kansarmoede opgroeien, minder kans hebben op goede leesprestaties. Ook opgroeien in een thuisomgeving waar taal en (voor)lezen minder gestimuleerd worden, heeft negatieve effecten op leesprestaties. School en leerkracht kunnen wel het verschil maken. lees verder
Digitalisering Onderzoek Lees je best op papier of digitaal? Sommige lezers - en leesbevorderaars - zweren bij papieren boeken, anderen omarmen de e-reader. Is er een verschil tussen lezen op papier en digitaal lezen? De meningen lopen uiteen, maar zijn het onderzoeken waard. Op basis daarvan kunnen zowel lezer als leesbevorderaar hun eigen keuze maken. lees verder
Onderzoek Sport en spel in jeugdliteratuur – hoe lezen ons in beweging zet In aanloop naar Jeugdboekenmaand (thema: 'sport en spel') organiseerde het Departement Letterkunde van Universiteit Antwerpen samen met Iedereen Leest een inspiratiedag over ‘Sport en spel in jeugdliteratuur’. Lees het verslag van een boeiende, bewogen namiddag! lees verder
Leescultuur Onderzoek Lezen Vlaamse kinderen en jongeren nog? Lezen kinderen en jongeren in Vlaanderen eigenlijk nog? Het is een vaak gestelde vraag waarbij dikwijls veralgemenende termen vallen. Onderzoek naar evoluties en trends in leesgedrag bij jonge lezers is schaars, maar biedt toch genuanceerde inzichten in de leescultuur van de Vlaamse jeugd. lees verder
Leescultuur Belang van lezen Onderzoek Maakt het uit wát je leest? Heel wat onderzoeken wierpen reeds hun licht op de positieve effecten die lezen teweegbrengt. Gelden die effecten echter bij alles wat je leest? Van fictie en non-fictie tot kranten, audioboeken en blogs: maakt het uit wát je leest? lees verder
Bibliotheek Onderzoek Vrijetijdsmonitor zorgt voor nieuwe data over aanbod en gebruik van bibliotheken Vlaamse steden en gemeenten kunnen elke drie jaar via de lokale vrijetijdsmonitor gegevens invoeren over het lokale vrijetijdsaanbod. Daarbij zitten heel wat relevante cijfers over openbare bibliotheken, zoals het aanbod van activiteiten en collecties, en hoe inwoners participeren. lees verder
Digitalisering Leescultuur Onderzoek Literaire podcasts doen luisteraars grondiger lezen De boekenpodcast is een relatief nieuw genre binnen het podcastmedium waarin alles besproken wordt wat met literatuur en boeken te maken heeft. Paulien De Coster, masterstudente aan KU Leuven, onderzocht wat de invloed van het genre is op leesmotivatie en leesgedrag van luisteraars. lees verder