De Scriptieprijs Leesbevordering is een gezamenlijk initiatief van Iedereen Leest (Vlaanderen) en Stichting Lezen (Nederland) om onderzoek naar leesbevordering te stimuleren. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt. Scripties uit de academiejaren 2024-2025 en 2025-2026 komen in aanmerking voor de prijs. Insturen kan tot 20 september 2026.
Bekijk hieronder de oproep voor de Scriptieprijs Leesbevordering. Onder het filmpje kan je meer informatie lezen.
Komt mijn scriptie in aanmerking?
Enkel scripties voor het behalen van een Master aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit of hogeschool in de academiejaren 2024-2025 en 2025-2026 komen in aanmerking. De Scriptieprijs Leesbevordering wordt uitgereikt aan de beste afstudeerscriptie binnen het domein van leesbevordering. Hieronder vallen onderzoeksthema’s zoals leescultuur, leesgedrag, leesmotivatie, lezersprofielen en good practices binnen leesbevordering. Een onafhankelijke jury beoordeelt de scripties op verschillende criteria zoals wetenschappelijke kwaliteit en relevantie. Alle informatie over de voorwaarden vind je terug in het online reglement.
Hoe dien ik mijn scriptie in?
Scripties kunnen digitaal worden ingezonden via Tannaz Gakwisi voor Nederland en Simon Bequoye voor Vlaanderen. Voeg hierbij een ingevuld deelnameformulier toe en een kopie met de score van je scriptie. Je scriptie insturen kan tot 20 september 2026.
Wanneer wordt de prijs uitgereikt?
De Scriptieprijs Leesbevordering wordt tweejaarlijks georganiseerd. Ten laatste begin 2027 wordt de laureaat van de Scriptieprijs Leesbevordering bekendgemaakt. Studenten krijgen na inzending een ontvangstbevestiging. Indien je genomineerd bent voor de shortlist, krijg je in het najaar van 2026 een mail. Alle scripties op de shortlist worden in de kijker gezet via de websites van Stichting Lezen en Iedereen Leest, bijvoorbeeld via interviews met de studenten.
Welke scripties wonnen de voorbije edities?
De winnaar van de editie 2022-2024 deed onderzoek naar de etnisch-culturele diversiteit in het aanbod van klasbibliotheken in Vlaamse basisscholen. In zijn scriptie onderzocht Louis Bogaert welke opvattingen leerkrachten hebben over etnisch-culturele diversiteit in kinderboeken, of ze er rekening mee houden bij de samenstelling van hun klasbibliotheek, en hoe ze etnisch-cultureel diverse boeken integreren in de klaspraktijk.
De Scriptieprijs Leesbevordering reikte voor het eerst een prijs uit in 2004. De winnaars en genomineerden van eerdere edities staan samen in een handig overzicht, dat ook inspiratie biedt voor toekomstig onderzoek rond leesbevordering.