Belang van lezen Leesmotivatie Praktijk De auteur als leesbevorderaar en rolmodel Elke dag trekken auteurs en illustratoren in ons land op pad om lezingen te geven. Zo’n lezing werkt bijzonder leesbevorderend. Het gezicht achter een boek leren kennen, creatief met zo’n auteur of illustrator aan de slag gaan… Het stimuleert tot zelf lezen, schrijven of tekenen. lees verder
Leesmotivatie Praktijk De leesbevorderaar als expert en motivator Als leesbevorderaar kan je het verschil maken, in welke setting je ook werkt. Daarom is het zo belangrijk dat je expertise en kennis verzamelt. Hoe inspireer en motiveer jij tot lezen? Ben je op de hoogte van het aanbod? Met de juiste expertise kan je je rol als leesbevorderaar krachtiger invullen. lees verder
Leesmotivatie Onderwijs Meertaligheid Onderzoek Kansarmoede, thuis- én schoolomgeving belangrijke factoren bij leesprestaties Nieuwe PIRLS-data tonen dat kinderen die in kansarmoede opgroeien, minder kans hebben op goede leesprestaties. Ook opgroeien in een thuisomgeving waar taal en (voor)lezen minder gestimuleerd worden, heeft negatieve effecten op leesprestaties. School en leerkracht kunnen wel het verschil maken. lees verder
Leesplezier Leesmotivatie Leesplezier wordt onterecht geassocieerd met 'pretpedagogie' Het is de kernopdracht van onderwijs om kinderen goed en graag te leren lezen. Daar is Iedereen Leest het mee eens. De berichtgeving over het begrijpend leesniveau van de Vlaamse tienjarigen is onthutsend. Daarachter zitten kinderen die in hun ontwikkeling tot geletterde volwassenen worden geremd. lees verder
Leesmotivatie Leesplezier Onderzoek PIRLS 2021: leesniveau daalt enorm en 1 op 3 van de Vlaamse leerlingen leest niet graag De nieuwe PIRLS-studie toont dat het leesniveau van leerlingen uit het vierde leerjaar opnieuw sterk gedaald is. Tegenover hun leeftijdsgenoten uit 2006 kampen ze met een achterstand van tien maanden. Bovendien geeft 29% van de leerlingen aan niet graag te lezen. lees verder
Leesmotivatie Onderwijs Onderzoek Inzetten op leesmotivatie ook goed voor begrijpend lezen Een nieuwe studie van Vrije Universiteit Amsterdam ging na óf leesmotivatie-interventies effect hebben op leesmotivatie en leesbegrip bij leerlingen. Doelgericht inzetten op leesmotivatie leidt effectief tot hogere leesmotivatie én beter leesbegrip. Inspelen op interesses blijkt een succesfactor. lees verder
Leesmotivatie Onderwijs Praktijk Nieuwe educatieve handleiding over leesmotivatie monitoren Om de leesmotivatie van leerlingen te stimuleren op school of in de klas, is het belangrijk om een goed zicht te hebben op de evolutie die zij maken op vlak van leesmotivatie. Maar hoe breng je leesmotivatie in kaart? Een nieuwe educatieve handleiding van Iedereen Leest zet leerkrachten op weg. lees verder
Onderwijs Leesmotivatie Praktijk Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving 36 scholen begonnen in januari een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving uitbouwen, ondersteund door een begeleider. Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie waren een van de eerste acties. Coördinator Iedereen Leest maakt een stand van zaken met enkele geleerde lessen. lees verder
Leesmotivatie Onderwijs Onderzoek ‘Professionalisering van jonge leraren dicht de kloof tussen onderzoek naar leespromotie en de onderwijspraktijk’ De Scriptieprijs Leesbevordering telt deze editie drie genomineerden. Vandaag vertelt de Vlaamse Hanna Van Wambeke (UGent) over haar onderzoek gericht op leesmotivatie bij beginnende leraren. Met die scriptie haalt ze een eervolle vermelding. lees verder
Onderwijs Leesmotivatie Onderzoek 1 op 4 Vlaamse afgestudeerde leerkrachten leest niet zo graag, professionalisering kan verschil maken Nieuw onderzoek stelt vast dat 40% van de eerstejaars studenten aan de lerarenopleidingen niet graag leest. Bij de afgestudeerden daalt dit percentage naar 25%. De nood aan professionalisering om lezen te promoten bij hun leerlingen is dan ook groot, besluit het onderzoek. lees verder