Hoe creëer je een motiverende leesomgeving in jouw klas of school?
Iedereen Leest stelde in kader van Jeugdboekenmaand 2021 een educatieve handleiding samen met inspiratie voor een divers leesaanbod, zichtbare leesplekken en tijd maken voor leesmotivatie.
Leerkrachten hebben een bevoorrechte positie om kinderen en jongeren met boeken en verhalen in contact te brengen en hen leesplezier te laten ontdekken. En dit uiteraard niet alleen tijdens de jaarlijkse Jeugdboekenmaand, maar het hele jaar door. Zij kunnen voor kinderen ware LEESkrachten zijn en hen op weg helpen om lezers te worden. Want als lezer word je niet geboren, je wordt een lezer en daar helpen volwassenen je bij. Leerkrachten kunnen hen prikkelen, de leesgoesting aanwakkeren en ook het leesvuur brandende houden.
De educatieve handleiding reikt enkele concrete handvaten aan om zo veel mogelijk leerlingen te bereiken en te betrekken bij een toegankelijke en uitnodigende leesomgeving op school. Daarbij staan volgende bouwstenen centraal:
- Een divers en aantrekkelijk leesaanbod
- Zichtbare leesplekken
- Tijd voor vrij lezen en voorlezen
Deze bouwstenen, die deel uitmaken van zes bouwstenen voor een kwalitatieve leesomgeving, zijn aan elkaar verbonden. Hun samenhang verhoogt de slaagkans op een hogere leesmotivatie en leesbetrokkenheid bij leerlingen. De educatieve handleiding geeft daartoe enkele praktijktips voor in de klas, maar waar je ook als schoolteam werk van kan maken.
Nog meer inspiratie
Bij de voorbije edities van Jeugdboekenmaand werden telkens nieuwe educatieve handleidingen uitgewerkt die je blijvend inspireren om met boeken te werken op school:
- Werken met non-fictie
- Werken met boeken in de klas
- Empathie ontwikkelen via boeken
- Verbeelding en beeldgeletterdheid stimuleren via boeken
Voor de komende editie werden opnieuw boekentips samengesteld voor verschillende leeftijdscategorieën, gaande van drie tot vijftien jaar.
Alle info over Jeugdboekenmaand via www.jeugdboekenmaand.be.
Lees ook
Deel dit artikel: