Twintig schoolteams versterken taal en kennis van leerlingen via interactief voorlezen
Vorige maand startte 'Take In: taal en kennis in (inter)actie', een coachingstraject waarbij twintig basisscholen de komende jaren aan de slag gaan rond interactief voorlezen. Heel wat enthousiaste professionals verzamelden bij Iedereen Leest voor de startdag.
door stagiaire Freya D'huyvetters
Op 26 september 2025 kwamen twaalf basisscholen uit Vlaanderen en Brussel samen bij Iedereen Leest in Antwerpen voor de officiële start van het begeleidingstraject 'Take In: taal en kennis in (inter)actie'. Een jaar lang zetten zij doelgericht in op interactief voorlezen als hefboom voor taal- en kennisontwikkeling bij hun leerlingen. Vanaf januari 2026 sluiten acht extra scholen aan.
Samen bouwen ze aan een sterkere aanpak rond brede basiszorg en verhoogde zorg, met taal en kennis in (inter)actie als centrale focus. Met steun van Leerpunt coördineert Odisee het traject in samenwerking met de AP Hogeschool, Iedereen Leest en de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren (UGent).
Tijdens de startdag maakten de deelnemende scholen kennis met de vier centrale doelen van Take In. Interactief voorlezen werd als hefboom gekaderd om:
- taalontwikkeling te stimuleren
- kennisbasis te verbreden en verdiepen
- doelgericht te monitoren en differentiëren
- het taal- en zorgbeleid te versterken
Een inspirerende start vol verhalen en verbinding
Met inspirerende woorden uit het boek Brieven aan Miyo van Martin Bootsma werd het begeleidingstraject op gang getrokken, aangewakkerd door een stevige dosis voorleesvuur. De coaches hielden het vuur brandend met hun favoriete rijke voorleestips, waarna (zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies elkaar leerden kennen via hun geliefde boeken. De vonk sloeg snel over: boekentips vlogen enthousiast heen en weer, en de passie voor taal en verhalen bracht de groep meteen dichter bij elkaar.
Interactief voorlezen: een effectieve aanpak
Professor Hilde Van Keer (UGent, onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren) gaf een inspirerende toelichting over de kracht van interactief voorlezen. Ze onderstreepte hoe deze effectieve didactiek een belangrijke rol speelt in het versterken van taal- en kennisontwikkeling bij álle leerlingen. In het kader van brede basiszorg en verhoogde zorg benadrukte ze een preventieve, gerichte en intensieve aanpak. Interactief voorlezen kan daarbij stapsgewijs worden ingezet: van klasbrede voorleesmomenten tot meer doelgerichte sessies in kleine groepjes of zelfs individueel, afgestemd op de noden van elke leerling. Ze ging daarbij ook in op het belang van woordenschat en de kracht van een multimodale aanpak om tegemoet te komen aan de noden van alle leerlingen in een diverse meertalige klas- en schoolcontext.
Groeimiddelen voor taal
Daarna nam Marlies Algoet de deelnemers mee in de centrale missie van het Tacos-project. In dit strategisch basisonderzoek staat het versterken van de taalstimulerende competenties van (student-)kleuterleerkrachten centraal. Daarbij wordt gebouwd op drie krachtige taalgroeimiddelen: een rijk taalaanbod, voldoende taalruimte en gerichte taalfeedback. Ook voor de deelnemers van Take In biedt dit waardevolle inzichten om interactiekansen niet alleen tijdens voorleesmomenten, maar ook de hele dag door te verdiepen en verrijken.
Samen duiken in rijke teksten: interactief voorlezen met impact
In de namiddag verspreidden de deelnemers zich in kleinere groepen voor een reeks inspirerende sessies, begeleid door de coaches van het traject. Ze konden kiezen uit workshops voor kleuters en de eerste graad, of voor de tweede en derde graad van de lagere school. Iris Vansteelandt en Jona Hebbrecht trapten af met sessies waarin ze modelleerden hoe interactieve voorleesmomenten een plek kunnen krijgen in de klaspraktijk. Ze gingen dieper in op de opbouw van zo’n moment en hoe je je hierop voorbereidt. In de tweede reeks workshops lieten Evelien Gheeraert en Geertje Bluekens de deelnemers kennismaken met een gevarieerd aanbod aan rijke teksten voor elke doelgroep. Daarnaast werd verkend hoe leraren in lijn met de nieuwe minimumdoelen via rijke teksten binnen betekenisvolle thema’s kunnen bouwen aan krachtig lees- en taalonderwijs.
Gemotiveerde voorleesteams
De startdag was een schot in de roos: leerkrachten gingen naar huis met frisse ideeën en concrete handvatten om interactieve voorleesmomenten in hun klaspraktijk te versterken. In de komende maanden begeleiden de coaches de scholen ook op de werkvloer, met een persoonlijke aanpak die helpt om interactief voorlezen duurzaam te verankeren in de hele basisschool en zo het taal- en zorgbeleid te versterken.
Naast begeleiding op maat ontwikkelen de partners een verdiepend online leertraject dat een plek zal krijgen bij de Iedereen Leest Academie. Binnen verschillende modules krijgen de scholen extra inspiratie, praktijkvoorbeelden en praktische tools aangereikt om met gepaste zorg de taal- en kennisontwikkeling van alle leerlingen te stimuleren. Dit leertraject zal vanaf volgend schooljaar ook gratis toegankelijk zijn voor álle schoolteams. In januari en mei komen de deelnemers opnieuw samen tijdens een lerend netwerkmoment om ervaringen uit te wisselen, elkaar te inspireren en verder te groeien in hun voorleespraktijk. (Voor)lezers maak je samen!
Wil je meer weten over dit traject? Neem dan contact op met jona.hebbrecht [at] odisee.be (Jona Hebbrecht) (Odisee) of iris.vansteelandt [at] iedereenleest.be (Iris Vansteelandt) (Iedereen Leest). TAKE IN krijgt financiële ondersteuning van Leerpunt en wordt gecoördineerd door Odisee, in samenwerking met AP Hogeschool, Iedereen Leest en de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren (UGent).