Leesplezier Onderwijs Onderzoek Vlaamse leerlingen scoren minder goed op leesprestaties Vlaamse leerlingen scoren laag op begrijpend lezen en doen het daarmee slechter dan andere landen. Dat blijkt uit internationale onderzoeken. Vlaamse kinderen en jongeren hebben een eerder negatieve houding tegenover lezen. Leerlingen die graag lezen, presteerden wel beter op begrijpend lezen. lees verder
Bibliotheek Onderwijs Leesjury-start: een lopend proeftraject voor jongste kleuters Met de Leesjury bedient Iedereen Leest een grote lezerscommunity voor kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar. In leesjaar 2023-2024 werd ‘de Leesjury-start’ als pilot opgezet, gericht op jonge kleuters van 2,5 tot 4 jaar. In het huidige leesjaar loopt dit proeftraject verder. lees verder
Onderwijs Voorlezen In de praktijk Met interactief voorlezen naar krachtig leesonderwijs Interactief voorlezen is een effectieve didactische aanpak om de taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren in het onderwijs. Iedereen Leest begeleidde 40 scholen die met deze aanpak aan de slag gingen. Kijk mee achter de schermen van dit professionaliseringstraject. lees verder
Bibliotheek Onderwijs Kinderopvang In de praktijk Vrijwilligers als geheime kracht in je leesorganisatie Vrijwilligers vormen een onmisbare schakel in het netwerk van leesbevorderaars. Hoe investeer je in een sterk vrijwilligersbeleid om die vrijwilligers te rektruteren, te ondersteunen, bij te sturen en te waarderen? lees verder
Onderwijs Meertaligheid Onderzoek Scriptieprijs Leesbevordering bekroont onderzoek naar etnisch-culturele diversiteit in klasbibliotheken Louis Bogaert (VUB) wint de Scriptieprijs Leesbevordering 2022-2024. Hij onderzocht of klasbibliotheken in de tweede graad van Vlaamse basisscholen etnisch-cultureel divers zijn, en in welke mate leerkrachten hier rekening mee houden bij de samenstelling van een klasbib. lees verder
Leesmotivatie Onderwijs Meertaligheid Onderzoek Kansarmoede, thuis- én schoolomgeving belangrijke factoren bij leesprestaties Nieuwe PIRLS-data tonen dat kinderen die in kansarmoede opgroeien, minder kans hebben op goede leesprestaties. Ook opgroeien in een thuisomgeving waar taal en (voor)lezen minder gestimuleerd worden, heeft negatieve effecten op leesprestaties. School en leerkracht kunnen wel het verschil maken. lees verder
Onderwijs Versterk je lees- en taalonderwijs via interactief voorlezen en auteursresidenties Voor het Leesoffensief werkten Literatuur Vlaanderen en Iedereen Leest samen met 90 scholen rond twee leesbevorderende piloottrajecten: interactief voorlezen en auteursresidenties in. Na twee jaar lopen die pilootprojecten ten einde en deelden we de eerste resultaten tijdens een inspiratiedag. lees verder
Onderwijs Nieuws Versterk je lees- en taalonderwijs via interactief voorlezen en auteursresidenties Voor het Leesoffensief werkten Literatuur Vlaanderen en Iedereen Leest samen met 90 scholen rond twee leesbevorderende piloottrajecten: interactief voorlezen en auteursresidenties in. Na twee jaar lopen die pilootprojecten ten einde en deelden we de eerste resultaten tijdens een inspiratiedag. lees verder
Bibliotheek Onderwijs Recordaantal Leesjury-leden kiest haar winnaars De Leesjury heeft haar winnaars bekendgemaakt. De juryleden lazen het afgelopen jaar de genomineerde titels en stemden voor hun favoriet. Opnieuw steeg het aantal juryleden dit jaar spectaculair, naar een recordaantal van 17.268 kinderen en jongeren die meestemden. lees verder
Bibliotheek Onderwijs Nieuws Recordaantal Leesjury-leden kiest haar winnaars De Leesjury heeft haar winnaars bekendgemaakt. De juryleden lazen het afgelopen jaar de genomineerde titels en stemden voor hun favoriet. Opnieuw steeg het aantal juryleden dit jaar spectaculair, naar een recordaantal van 17.268 kinderen en jongeren die meestemden. lees verder