Overslaan en naar de inhoud gaan

Secondary

  • Home
  • Over Iedereen Leest
    • Missie en visie
    • Campagnes en programma's
    • Internationaal
    • Partners
    • Medewerkers
    • Vakbibliotheek
    • Onderzoek
    • Stage
    • Bestuur
    • Giften
    • Pers
    • Historiek
    • Colofon
  • Vakbibliotheek
  • Academie
  • Webshop
  • Contact
    • Contact
    • Medewerkers
  • English
    • Our strategy
    • Our initiatives
    • Our resources
    • Our network
    • Contact us
  • Nieuwsbrief
Welkom
  • Inloggen
Winkelmandje 0

Main navigation

  • Kennis
  • Praktijk
  • Verhalen

Mobiele navigatie

  • Over Iedereen Leest
  • Vakbibliotheek
  • Academie
  • Webshop
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Doe een gift
  • English
  • Inloggen

Kruimelpad

  • Home
  • Kennis
Landingspagina
/kennis
Leesplezier Onderwijs Onderzoek

Vlaamse leerlingen scoren minder goed op leesprestaties

Vlaamse leerlingen scoren laag op begrijpend lezen en doen het daarmee slechter dan andere landen. Dat blijkt uit internationale onderzoeken. Vlaamse kinderen en jongeren hebben een eerder negatieve houding tegenover lezen. Leerlingen die graag lezen, presteerden wel beter op begrijpend lezen.
lees verder
Miniatuurvoorbeeld
Onderzoek

Dieren in kinder- en jeugdliteratuur: van Pieter Konijn tot Winnie the Pooh

‘Lees, brul, grom!’ is de slogan van Jeugdboekenmaand. Een logisch thema, want boeken met dieren zijn niet weg te denken uit de kinder- en jeugdliteratuur. Van Pieter Konijn tot Winnie the Pooh en Geronimo Stilton: dieren en jeugdliteratuur gaan al decennialang hand in hand.
lees verder
Internationaal

Internationaal rapport toont zes kernprincipes om kinderen en jongeren aan het lezen te krijgen

Het National Institute of Education in Singapore publiceerde een rapport over de wereldwijde daling in leesgedrag bij kinderen en jongeren. Vooraanstaande experts formuleerden op basis daarvan zes onderbouwde principes om leesplezier te bevorderen – van toegang tot boeken tot keuzevrijheid.
lees verder
Belang van lezen Onderzoek

Welke scripties sleepten de Scriptieprijs Leesbevordering in de wacht?

Sinds 2004 coördineert Iedereen Leest samen met Stichting Lezen Nederland de Scriptieprijs Leesbevordering om onderzoek naar lezen bij Vlaamse en Nederlandse studenten te stimuleren. Maar welke onderzoeken werden al bekroond met deze prijs? Welke scripties kregen een eervolle vermelding?
lees verder
Miniatuurvoorbeeld
Onderzoek

Scriptieprijs Leesbevordering 2024-2026: win 1000 euro met jouw scriptie!

Schreef jij een masterscriptie over lezen of leesbevordering? Doe dan mee aan de Vlaams-Nederlandse Scriptieprijs Leesbevordering 2024-2026 en maak kans op 1000 euro.
lees verder
Onderwijs

Hoe leesmonitoring bijdraagt aan krachtig leesonderwijs

Wil je nagaan of je leesonderwijs werkt voor alle leerlingen? Leesmonitoring helpt je de leesontwikkeling van leerlingen op te volgen en gerichter te bevorderen. Wat kan je monitoren? Hoe pak je dat aan? Leesmonitoring is vooral een cyclisch proces dat bijdraagt aan krachtig leesonderwijs.
lees verder
Belang van lezen Leesmotivatie Leesplezier

Wat maakt krachtige leesbevordering?

Leesbevordering is de missie van Iedereen Leest. Die deelt ze met de vele bibmedewerkers, leerkrachten, kinderbegeleiders, (groot)ouders, voorleesvrijwilligers en anderen die het leesvuur willen doorgeven aan kinderen, jongeren en volwassenen. Maar hoe verleiden we mensen tot meer en beter lezen?
lees verder
Miniatuurvoorbeeld
Onderzoek Leesmotivatie

Lezen ontleed – welke aspecten spelen een rol in onze leesontwikkeling?

Lezen is een basisvaardigheid die we ons hele leven lang broodnodig hebben. Tegelijkertijd is lezen een complex proces. In onze leesontwikkeling zitten verschillende aspecten vervat die ons tot vaardige lezers maken.
lees verder
Belang van lezen Onderzoek Leesmotivatie

Groeien als lezer in een doorgaande leeslijn

Om de liefde voor lezen door te geven, is het belangrijk om de leesontwikkeling te kennen die we doormaken in ons leven. De doorgaande leeslijn biedt inzichten in de leesontwikkeling van 0 tot 99 jaar. Ze toont hoe lezers (kunnen) groeien met de juiste ondersteuning.
lees verder
Miniatuurvoorbeeld
Onderwijs

Van vrijblijvend naar begeleid vrij lezen

In veel klassen mogen leerlingen tijdens de lesuren ‘vrij lezen’. Deze aanpak leidt echter niet zomaar tot een betere leesvaardigheid of leesmotivatie. Met de juiste begeleiding en ondersteuning buig je als onderwijsprofessional vrij lezen om tot een effectieve didactische methode.
lees verder

Paginering

  • Volgende pagina ››
Abonneer op Kennis

Voet

  • Privacy
  • Cookies
  • Colofon
  • Over Iedereen Leest
    • Missie en visie
    • Medewerkers
    • Campagnes
    • Contact
    • Vakbibliotheek
    • Pers
    • Giften
    • Stage

Mis niets van Iedereen Leest

Ontvang onze nieuwsbrief

volg op Facebook
volg op LinkedIn
volg op Instagram


Iedereen Leest vzw wordt gesubsidieerd door Literatuur Vlaanderen en staat onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit de Koningin.
Creative Commons