Het voorleesritueel van An en Sébi

Op een school voor buitengewoon onderwijs in Oosterlo leest leerkracht An Van Gompel regelmatig voor aan kinderen met mentale beperkingen en autisme. De laatste tijd leest Sébi (14 jaar) uit de auti-klas ook aan haar voor en daar geniet hij zichtbaar van.


door Katrien Elen
© Michiel Devijver | Iedereen Leest

'In het type klas waarin Sébi zit, staat het zich goed voelen van de kinderen voorop. Klassiek onderwijs is er omwille van de individuele zorgvragen van elk kind niet mogelijk. Op individuele basis kijken we met iedere leerling wat de mogelijkheden zijn en waar de interesses liggen. De meeste kinderen met ASS werken graag met de computer. Vaak is het een uitdaging om offline activiteiten te vinden die ze leuk vinden. Toen ik vorig jaar in deze klas terecht kwam als ambulante leerkracht, ontdekte ik al snel dat Sébi ervan genoot als ik voorlas. Hij begreep de verhalen, wat niet het geval is voor alle kinderen in de klas. Sommigen zijn immers niet voldoende taalvaardig. Vanaf dat moment heb ik lezen opgenomen in het programma van Sébi. Kinderen met ASS hebben veel nood aan structuur. Elk kind in de klas heeft een individueel dagschema dat is opgebouwd uit vaste momenten voor spelen, eten, logopedie... Bij Sébi staat lezen iedere woensdag op het programma.'

Samen lezen

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

'Ik breng iedere week boeken mee van thuis. De meeste boeken komen van mijn kinderen, maar ik heb ook al wat boeken gekocht waarvan ik vermoedde dat Sébi ze leuk zou vinden. Uit de stapel die ik meebreng, mag hij kiezen. Zijn voorkeur gaat vaak uit naar boeken met grappige tekeningen. Meestal zijn het kleuterboekjes of boeken voor beginnende lezers. Die zijn aangepast aan zijn mentale leeftijd. In het begin las ik voor, maar tegenwoordig zijn de rollen vaak omgedraaid. Heel regelmatig lezen we dus samen.

Het voorlezen gaat echt om het leesplezier. Af en toe zal ik Sébi wel helpen met de uitspraak, maar tijdens deze sessie is het niet de bedoeling dat ik hem te veel corrigeer. Daarvoor dient de logopedie. Ook ik beleef veel plezier aan de voorleessessies. Van opleiding ben ik kleuterjuf. Voorlezen heb ik altijd graag gedaan, het is een activiteit die me zowel creatief als pedagogisch aanspreekt.'

“Als Sébi voorleest, bloeit hij helemaal open. Hij is heel expressief. Als er staat dat een personage aan het roepen is, zal hij dat ook doen. Hij reageert ook altijd heel heftig op de verhalen. Van ‘ieuw dat is vies’ tot schaterlachen.”

Accent uit Nederland

'Als Sébi voorleest, bloeit hij helemaal open. Hij is heel expressief. Als er staat dat een personage aan het roepen is, zal hij dat ook doen. De intonatie moet juist zitten. Als hij een grap bijvoorbeeld pas achteraf begrijpt en zijn intonatie dus fout was, zal hij de passage opnieuw lezen, maar dan met de juiste intonatie. Sébi reageert ook altijd heel heftig op de verhalen. Van ‘ieuw dat is vies’ tot schaterlachen.

Bijzonder is ook dat Sébi voorleest met een Hollands accent. Dat heeft hij online opgepikt want zowel thuis als op school spreekt iedereen met een Vlaams accent. Eigenlijk is het echt indrukwekkend dat hij zo goed Nederlands kan. Hij is immers nog maar vier jaar in België. Daarvoor woonde hij in Roemenië. Ook het lezen heeft hij zichzelf aangeleerd. Daar is hij heel fier op. Hij is cognitief veel sterker dan emotioneel. Nu is hij aan het oefenen om binnenkort te gaan voorlezen in de kleuterklas. Hopelijk lukt dat tijdens de voorleesweek, maar we leggen hem geen deadline op.”

Boekentip

'De boeken van Dr. Seuss zijn Sébi’s favoriet. Hij houdt ervan dat de verhalen rijmen en dat ze vol staan met woorden die niet echt bestaan. Dat prikkelt zijn verbeelding enorm. Sébi ziet de verhalen echt voor zich tot leven komen. Achteraf lopen werkelijkheid en fictie vaak door elkaar. Zo zal hij na het lezen van een boek over toverkunsten mij ook proberen weg te toveren.'




Deel dit artikel: