Een dag in het leven van... CEO Stijn Baeckens

In 2021 bestaat Jeugdboekenmaand 50 jaar. Met het thema ‘Lezen is een feest!’ vieren we een hele maand lang het lezen en dat doen we samen met alle spelers die dat mogelijk maken: auteurs, illustratoren, uitgevers, vormgevers… Iedere week laten we één van hen een inkijk geven in hun job. Deze week vroegen we aan Stijn Baeckens, CEO van uitgeverij Baeckens Books, hoe zijn werkdag eruit ziet.

door Katrien Elen | foto's: Michiel Devijver
© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Mijn dag

'Ik ben in deze job gerold via mijn vader, uitgever Jos Baeckens. Na twee decennia aan het roer van uitgeverij Bakermat, vroeg hij me in 2004 om samen een uitgeverij - het huidige Baeckens Books - op te richten. Sinds 2013 ben ik hier CEO. Zelf ben ik geen uitgever, in tegenstelling tot mijn vader. Al ben ik ook inhoudelijk betrokken, toch kijk ik vooral als manager naar het familiebedrijf. Ik ervaar dat als een voordeel.'

8.15 uur - 'Nadat ik mijn kinderen heb uitgezwaaid, vertrek ik naar kantoor. Daar aangekomen probeer ik rustig op te starten. Ik beantwoord mijn mails en verwerk de nota’s van de meetings van gisteren. Die ongestoorde tijd is een bewuste keuze. Bij het begin van de coronacrisis had ik misschien wel dertig online vergaderingen per week. De muur van de burn-out is bij momenten dichtbij geweest.'

9.30 uur - 'Vanochtend bekijk ik de financiële haalbaarheid van een nieuw boekproject. De cijfers moeten kloppen. Een uitgeverij is immers een commercieel bedrijf. Om rendabel te zijn moet een individueel project minstens 7500 euro opbrengen. Het is niet altijd fijn als ik nee moeten zeggen tegen een inhoudelijk sterk project maar onze uitgevers begrijpen dat.'

'Af en toe maak ik eens een uitzondering. Omdat een bepaald boek maatschappelijk heel belangrijk is bijvoorbeeld. Met Hoe maak je een baby van Rachel Greener - een boek dat dit voorjaar verschijnt - kunnen we als uitgeverij thema’s als IVF en draagmoederschap op de kaart zetten. Het is een waardevol prentenboek dat stereotype patronen doorbreekt.'

“De cijfers moeten kloppen. Een uitgeverij is immers een commercieel bedrijf. Het is niet altijd fijn als ik nee moeten zeggen tegen een inhoudelijk sterk project maar onze uitgevers begrijpen dat.”

10.30 uur - 'Ik geef mijn goedkeuring voor onze nieuwe aanbiedingsbrochure. Met video’s zetten we in op een eigentijdse beleving. In alle aspecten van het uitgeefvak probeer ik mee te zijn met de huidige trends. Daarnaast kijk ik heel erg naar wat de klant wil. Dat betekent ook dat ons aanbod focust op leesplezier. Bij ons moet je niet zijn voor zware literatuur. Het mag allemaal wat speelser. We willen jongeren vooral motiveren om te lezen. Alleen zo kan een boek zijn plaats behouden naast de ipad, smartphone en playstation. En dat werkt! Zo hebben we een vakantieboek rond De Mol. In de leesteksten in het boek kunnen jongeren hints vinden wie de Mol is. Dankzij die strategie konden wij het afgelopen jaar nogmaals groeien. Al zit ook ons educatief speelgoed daar voor iets tussen.'

12.00 uur - 'Vroeger vond ik lunchen tijdverlies. Ik heb me voorgenomen om - als we terug op kantoor zijn - vaker samen te eten met het team. Af en toe pauzeren is essentieel, heb ik moeten ondervinden. Als ik weer eens een 50-uren week heb gedraaid, durf ik tegenwoordig op vrijdag uur al eens te stoppen om 15.00 uur. Dan zet ik mijn gsm af en sla ik een paar balletjes op de golfbaan. Dat is mijn drug.'

13.00 uur - 'Ik overleg met één van mijn uitgevers over de PR-strategie rond een nieuwe Geronimo Stilton. Die licentie heeft mijn vader in 2002 al binnengehaald. Ondertussen is deze reeks één van onze bestsellers, maar de eerste jaren was de verkoop hier een ramp. Mijn vader is echter blijven volharden. En gelukkig maar. Sinds de Fantasia-boeken is Stilton echt ontploft.'

'Samen met reeksen als Smiley en Warrior Cats, is Geronimo Stilton goed voor 70% van onze omzet. Toch zijn vertaalde boeken niet altijd commercieel interessanter dan de prentenboeken die we zelf maken. Zelf een boek maken is een kleine investering. Je betaalt de auteur een voorschot en verder keer je hem royalty's uit op basis van de verkoop. Bij een vertaling van een YA-roman ben je al snel 6000 euro kwijt aan de vertaler en dan heb je de licentie en royalty's nog niet betaald. Een boek moet dus goed verkopen om die investering terug te verdienen. Daarom focussen we tegenwoordig op Duitse, Franse en Spaanse YA-titels. We merken dat vertalingen uit het Engels het minder goed doen, omdat jongeren steeds vaker naar het origineel grijpen.'

“In alle aspecten van het uitgeefvak probeer ik mee te zijn met de huidige trends. Daarnaast kijk ik heel erg naar wat de klant wil.”

14.00 uur - 'We hebben uitgeefoverleg. Dat betekent dat ik samenzit met de uitgevers en de marketingafdeling. De uitgevers komen met voorstellen voor boekprojecten. De marketingafdeling beoordeelt of die projecten beantwoorden aan de vraag van de doelgroep. Als beide teams overtuigd zijn, doen we de financiële calculatie. Tot voor kort deed ik de marketing zelf. Handig, zo weet ik ook goed wat er speelt in de markt.'

15.30 uur - 'Vergadering met BoekenOverleg - een platform dat bij politici de belangen van de boekensector behartigt. Ik ben heel erg betrokken in het boekenvak en zetel in verschillende overlegstructuren en raden van bestuur. Ik geloof dat we er allemaal - van auteurs, over uitgevers tot boekhandels - belang bij hebben om samen te werken. Zeker nu boek.be is weggevallen, heb ik soms het gevoel dat we aan het vervreemden zijn, terwijl we elkaar nodig hebben, op korte maar ook op lange termijn.'

'Vandaag bespreken we een rapport over de effecten van de digitale boekenverkoop. Online aankopen zullen steeds belangrijker worden. Bij ons bedroeg dat aandeel lange tijd 25%, sinds corona is dat gestegen tot boven de 30%. Die groeiende impact van de online verkoop is in theorie dus geen probleem voor ons. Reeksen als Geronimo Stilton en Warrior Cats hebben genoeg bekendheid om het ook online goed te doen. Beginnende auteurs hebben het echter veel moeilijker om te worden opgepikt via een online webshop. Die boeken zijn afhankelijk van de boekhandels. Met de sector overleggen we vandaag hoe we hiermee moeten omgaan.'

“Ik ben heel erg betrokken in het boekenvak en zetel in verschillende overlegstructuren en raden van bestuur. Ik geloof dat we er allemaal - van auteurs, over uitgevers tot boekhandels - belang bij hebben om samen te werken.”

17.00 uur - 'Ik eindig de dag met een functioneringsgesprek. Met 25 medewerkers kruipt er best wat tijd in een goed HR-beleid. Rode draad dit jaar: hoe kan ik mijn team tevreden houden tijdens het telewerken. Want al communiceren we intens of drinken we al eens een e-apero, toch merk ik dat de verschillende teams uit elkaar groeien. Veel medewerkers hebben het dan ook lastig. Iedereen snakt ernaar om af en toe terug op kantoor te kunnen werken. Ik probeer dus om er zo veel mogelijk te zijn voor mijn mensen en empathie te tonen.'

'Tegen de zomer zouden we trouwens moeten verhuisd zijn naar ons nieuwe kantoor in het voormalige station van Mechelen- Nekkerspoel. Dat moet echt een ontmoetingsplek worden waar ook pakweg een illustrator een dagje kan komen werken. In de grote hal beneden plannen we bovendien om gratis evenementen te organiseren: van een escape room in het thema van Geronimo Stilton tot een boekvoorstelling.'

“Vroeger was ik soms te betrokken. Ik wilde alles weten en deed zo veel mogelijk zelf. Zelfs de stand van de Boekenbeurs bouwde ik mee op. Tegenwoordig leg ik meer verantwoordelijkheid bij mijn team.”

18.00 uur - 'Ik probeer af te ronden zodat ik op tijd thuis ben om samen met mijn gezin te eten. Ik vind het belangrijk om er te zijn als vader. Zelf heb ik het vroeger anders gezien. Na het eten doen we een spelletje of help ik bij het huiswerk. Regelmatig motiveer ik mijn kinderen ook om een boek te lezen. Helaas moet ik vaststellen dat ook zij een stimulans - zoals een leesbingo, met opdrachten als 'lees 5 minuten op papa’s schoot' of 'lees een pagina op het toilet' - nodig hebben om naar een boek te grijpen.'

20.00 uur - 'Enkele avonden per week klap ik 's avonds de laptop nog even open. Anders krijg ik het moeilijk rond. Al is de werkdruk gebeterd sinds ik meer delegeer. Vroeger was ik soms te betrokken. Ik wilde alles weten en deed zo veel mogelijk zelf. Zelfs de stand van de Boekenbeurs bouwde ik mee op. Tegenwoordig leg ik meer verantwoordelijkheid bij mijn team. Tegelijk blijft het natuurlijk zaak om het contact met het veld te behouden. Zo doe ik af en toe nog eens een boekenbeurs op een school. Heel fijn vind ik dat om rechtstreeks in gesprek te gaan met de jonge lezers.'

22.30 uur - 'Ik kruip in bed met een managementboek. Als CEO moet je blijven bijleren. Daarom kies ik vaak voor boeken over leiderschap, marketing of welzijn. Zeker nu alle live-gesprekken met collega-uitgevers in binnen- en buitenland zijn welgevallen, probeer ik dat soort input te compenseren met een boek.'

Bij Baeckens Books pakken ze in voor de grote verhuis in de zomer.

In 2021 bestaat Jeugdboekenmaand 50 jaar. Een maand lang vieren we het lezen en dat doen we samen met alle spelers die dat mogelijk maken: auteurs, illustratoren, uitgevers, vormgevers… Iedere week laten we één van hen een inkijk geven in hun job. 


Deel dit artikel:

Mis niets van Iedereen Leest