Praktijk Onderwijs UGent Leest: de universiteit als broedplaats en baken voor lezers Lezen is niet alleen leerrijk, leuk en verbindend. Dat is de boodschap van UGent Leest, een nieuw initiatief van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte van UGent. Studenten, personeel en alumni krijgen zo de kans om te ervaren hoe fijn het is om samen een boek te lezen en erover in gesprek te gaan. lees verder
Voorlezen Praktijk De voorleesgewoontes van kinderdagverblijf De Speelboom Voorlezen is een vaste waarde in kinderdagverblijf De Speelboom in Oostende, maar tijdens Voorleesweek deden ze extra hun best met een eigen beeldverhaal en een boekenzakje. Verantwoordelijke Hanne Vanmaeckelberghe deelt enkele tips. lees verder
Bibliotheek Onderwijs Leesjury-start: een lopend proeftraject voor jongste kleuters Met de Leesjury bedient Iedereen Leest een grote lezerscommunity voor kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar. In leesjaar 2023-2024 werd ‘de Leesjury-start’ als pilot opgezet, gericht op jonge kleuters van 2,5 tot 4 jaar. In het huidige leesjaar loopt dit proeftraject verder. lees verder
Beleid Dit was 2024 voor Iedereen Leest Op de vooravond van een nieuw kalenderjaar blikt Iedereen Leest traditiegetrouw terug op enkele van haar initiatieven die 2024 markeerden. Het jaaroverzicht toont hoe Iedereen Leest met verschillende bovenlokale en lokale partners grote en kleinere acties ondernam voor krachtige leesbevordering. lees verder
Welzijn Internationaal Kunst als houvast: hoe cultuur de mentale gezondheid van vluchtelingen ondersteunt Hoe kan cultuur het mentale welzijn van vluchtelingen bevorderen? In de tweede Internationale Conferentie over Cultuur & Mentale Gezondheid bogen 250 kunstenaars en onderzoekers zich over die vraag. Diverse projecten toonden de troostende en verbindende kracht van creativiteit voor vluchtelingen. lees verder
Leescultuur Auteurs delen verbindende verhalen in woonzorgcentra Samenkomen rond een tekst en daarover in gesprek gaan. Dat is de kern van de leesgroepen van het Lezerscollectief. Tijdens Voorleesweek én Ouderenweek 2024 kreeg dit ritueel een extra dimensie dankzij auteursbezoeken, wat leidde tot bijzondere ontmoetingen en ontroerende verhalen. lees verder
Belang van lezen Onderzoek Waarom lezen goed is voor ons ‘Lezen is goed voor je’ – het is een vaak herhaalde boodschap die je als kind van ouders, leerkrachten en bibliothecarissen meekreeg. Maar waarom juist? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de effecten van lezen? Een overzicht van de belangrijkste bevindingen. lees verder
Onderwijs Voorlezen Praktijk Met interactief voorlezen naar krachtig leesonderwijs Interactief voorlezen is een effectieve didactische aanpak om de taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren in het onderwijs. Iedereen Leest begeleidde 40 scholen die met deze aanpak aan de slag gingen. Kijk mee achter de schermen van dit professionaliseringstraject. lees verder
Voorlezen Dit was Voorleesweek 2024! Voorlezen is een brug die mensen verbindt en je samen nieuwe oorden laat verkennen. Tijdens Voorleesweek was te zien dat voorlezen door iedereen, voor iedereen, en overal is: van kinderdagverblijven tot woonzorgcentra en kringwinkels. Al voorlezend gingen er vele werelden open. lees verder
Belang van lezen Vorming De leesbevorderaar centraal: een terugblik op de tweede Iedereen Leest-conferentie Op 24 oktober ging de tweede Iedereen Leest-conferentie door, met als thema ‘De leesbevorderaar centraal’. Welke rol kan deze spilfiguur spelen, als verbinder, als verspreider van kennis, als motivator en ambassadeur? Een verslag van een dag vol boeiende inzichten en pakkende getuigenissen. lees verder