Trefdag leesbegeleiders samenleesgroepen | 3 december 2018

maandag 3 december 2018

Op maandag 3 december 2018 organiseren SamenLezen Antwerpen en Iedereen Leest een trefdag voor begeleiders van samenleesgroepen in het Red Star Line Museum in Antwerpen. Op deze dag kunnen ze elkaar ontmoeten en inspireren. Acteur en theatermaker Peter De Graef verzorgt een keynote-lezing.

Miniatuurvoorbeeld
© Sigrid Spinnox | SamenLezen Antwerpen

De belangstelling voor samenlezen groeit. In heel Vlaanderen en Brussel wordt op veel plekken en in diverse contexten samengelezen met kinderen, jongeren, anderstaligen, ouderen, patienten ... Verschillende organisaties hebben een samenleeswerking en leiden leesbegeleiders en -coaches op. Want samenlezen verbindt mensen. 

Op de trefdag op 3 december kunnen leesbegeleiders, professionals en vrijwilligers inspiratie uitwisselen met elkaar en een aantal boeiende workshops rond verschillende thema's volgen. Het Red Star Line Museum, een plek van beklijvende (levens)verhalen, emoties en herinneringen, vormt hiervoor een uitgelezen locatie. Tijdens de lunch en de pauzes is er tijd om 'Higher Ground', een indrukwekkende fototentoonstelling van Carl De Keyzer, te bezoeken. Je kan ook zelf ideeën achterlaten op de Ideeënmuur.

Doelgroep

Alle begeleiders van samenleesgroepen die de basisopleiding samenlezen  gevolgd hebben en die samenlezen met kinderen, jongeren, anderstaligen, ouderen, patienten ... zijn van harte welkom.

Programma

9:30 - 10:00
Onthaal met koffie en thee

10:00 - 10:10
Welkom door SamenLezen Antwerpen en Iedereen Leest         

10:10 - 11:10
'Grote dank aan alle boeken' - Peter De Graef 

In het levensverhaal van acteur, auteur en theatermaker Peter De Graef spelen boeken een belangrijke rol. In moeilijke tijden lieten ze hem toe om te ontsnappen uit de wereld waarin hij zich niet thuis voelde. Boeken boden hem soelaas en kracht. Ze waren zijn ultieme ontsnappingspoging en zijn redding om zich toch te kunnen verbinden met het leven. Peter brengt boeken en dichtbundels mee die voor hem van betekenis zijn (geweest); ze geven een intieme inkijk in zijn leesleven, en in wat hij zelf omschrijft als ‘de wonderlijkheden van het fenomeen lezen’.   

11:15 - 12:30
Rondleiding in het vernieuwde museum met literaire, poëtische accenten

12:30 - 13:30
Broodjeslunch

13:30 - 14:45
Workshop 1
Je kan kiezen uit zes verschillende workshops. De omschrijvingen vind je onderaan. Max. 12 deelnemers per workshop.

14:45 - 15:15     
Pauze

15:15 – 16:30     
Workshop 2
Je kan kiezen uit zes verschillende workshops. De omschrijvingen vind je onderaan. Max. 12 deelnemers per workshop.

16:30 - 18:30                   
Receptie met poëtische intermezzo's in museumcafé Upperdeck

Kies uit deze zes workshops:

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

1. Samen beelden lezen
Door gebruik te maken van een Kamishibai, prenten of beelden kunnen we het samenlezen voor NT2 en OKAN-onderwijs ondersteunen en het leesplezier van diverse, meertalige leesgroepen versterken. Aan de hand van werk van Edward van de Vendel, Shaun Tan, Patty Kim en anderen tonen we de kracht van beeldtaal bij het samenlezen.

Afhankelijk van de interesse van de deelnemers leggen we de nadruk op Kamishibai (NT2 en OKAN) of op beeldtaal (meertalige, diverse groepen).

Begeleiding: Sofie Müsing, SamenLezen Antwerpen _ team taal en educatie bib Permeke
 

2. Samen lezen in de klas
In partnerschap met SamenLezen/onderwijsbeleid Antwerpen en Onderwijscentrum Gent lazen leesbegeleiders van het Lezerscollectief in 2017 met leerlingen van de derde graad lager onderwijs of eerste graad secundair (10-14 jaar). De gekozen verhalen en gedichten werden gebundeld in Lees je mee(r)? (De Eenhoorn 2018), een boek dat voor deze doelgroep werd gemaakt.

We vertellen over de ervaring van het samenlezen aan de hand van enkele voorbeelden. Samen Lezen Troef is een piloottraject Samen Lezen in scholen van Antwerpen en Gent.

Begeleiding: leesbegeleiders van Het Lezercollectief
 

3. Tweetalig en meertalig samenlezen: welke mogelijkheden zijn er?
Veel kinderen, jongeren en volwassenen zijn meertalig. Kunnen we die meertaligheid bewuster integreren bij het samenlezen, of meertaligheid zelfs mee tot de kern maken? Wat is er mogelijk? Wat zijn de noden en de vragen? Wat willen we bereiken en hoe?

We delen onze ervaringen met tweetalig voorlezen. Tips, do’s en don’ts worden meegegeven, en er is ook ruimte voor samen dromen en plannen.

Begeleiding: Ilona Plichart. zelfstandig leesbevorderaar en coach


4. Filosoferen en socratische houding
Socrates staat bekend om zijn manier van vragen stellen. Zijn houding was nieuwsgierig, onderzoekend. Tijdens deze workshop doen we enkele oefeningen om deze open houding op te roepen. Een houding waarbij je verwondering laat spelen en je niet gericht bent op ‘wat er zeker uit het verhaal moet worden gehaald.’ We oefenen ons ook in dat doorvragen. Want hoe doe je dat precies? Kun je uitdagende en verrassende vragen bedenken die de samenlezers prikkelen? Wat maakt vragen interessant en hoe kom je tot de juiste vraag?

Begeleiding: Eva Rousselle, filosoof, SamenLezer en coördinator SamenLezen Oost-Vlaanderen


5. Samen Lezen en psychische kwetsbaarheid
Wat kan literatuur betekenen binnen een kwetsbare groep? Hoe kan Samen Lezen kracht geven? Hoe kan Samen Lezen ook empowerend werken? Van kwetsbaar naar krachtig.Van lezer naar leesbegeleider naar leesbegeleiderscoach. DE DAGEN leest in verschillende psychiatrische instellingen en organiseert open Samen Lezen-groepen.

In deze workshop is er aandacht voor het uitwisselen van ervaringen en het delen van verhalen. We staan stil bij welke teksten werken en waarom.

Begeleiding: Silvie Moors, samen met collega’s Raf De Smedt (ervaringsdeskundige, leerkracht lager onderwijs, lezer én vaste leesbegeleider) en Eefje Anthoni (ervaringsdeskundige, historica, vrijwilligerscoach en planner) van DE DAGEN.


6. Stem en stilte
We staan stil bij je adem, houding en stemgebruik. Hoe lees jij voor? Hoe kan dat (nog) comfortabeler? (Nog) prettiger? Je maakt kennis met het kapittelgesprek waarin stilte een belangrijke rol speelt. In een dergelijk gesprek wordt, nadat iemand gesproken heeft, even lang de stilte bewaard als dat die persoon heeft gesproken. Dit geeft niet alleen het nodige gewicht aan wat gezegd is, het creëert ook verbondenheid en een aandachtige aanwezigheid. 

In deze workshop wordt geoefend op rustig lezen, rustig praten en stilte verdragen.

Begeleiding: Sonja Focketyn, stafmedewerker Vormingplus Vlaamse Ardennen-Dender

Doorlopend: Ideeënmuur

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Heb je een idee, een vraag, een voorstel? Wil je met andere begeleiders in contact komen rond een bepaald thema of een specifiek onderwerp? Laat dan iets achter op de IdeeënmuurDenk eraan om je telefoonnummer of een contactadres te vermelden.

Locatie

Red Star Line Museum
Montevideostraat 3
2000 Antwerpen

Hier vind je meer info over de bereikbaarheid van het museum.

Inschrijven

Deelnemen is gratis. Je kan inschrijven tot en met 15 november 2018
Er kunnen maximaal 70 personen deelnemen aan het programma. Wees er dus snel bij!

Deze studiedag wordt georganiseerd door SamenLezen Antwerpen en Iedereen Leest vzw
i.s.m. partners: DE DAGEN, Het Lezerscollectief, Vormingplus Gent - Eeklo, Vormingplus Vlaamse Ardennen - Dender en zelfstandig leesbevorderaar en coach Ilona Plichart.
Mis niets van Iedereen Leest